Rawfoodskolan i Hua Hin

Hej fina ni! Det är måndag morgon – vilket innebär att det är en helt ny vecka och en chans att starta om,  börja om eller bara vara… Har ni några nya mål inför veckan?

Jag har haft en fantastisk helg i Pranburi, söder om Hua Hin. Pranburi är känt som en hälso- och ekodestination för turister från både Thailand och utifrån. Jag blev nerbjuden av hotelldirektören för att ta del av deras rawfoodskola – The Plantbased Culinary Academy at Evason. Skolan startades av Matthew Kenney, Rawfoodvärldens mest framstående stjärna (enligt mig) men kommer nu drivas i egen regi med hjälp av mig.

Från och med februari nästa år kommer man kunna utbilda sig till rawfoodkock här, men även åka på skräddarsydda retreats och wellnessresor. Mer om detta snart!

På hotellet, påväg till skolan. Försöker se cool ut, men är suuupertaggad!!

Alltså heja naturen! Hur coolt är det inte att dessa tunga bjässar hänger på ett träd. Det är jackfruit, gott…

Evason har en magisk trädgård, som jag gick och plockade i i smyg!

Så fint och lummigt!

The Plantbased Culinary Academy. Det här är en skola man vill gå i, tro mig!

Första dagen var jag med i ostutbildningen. Alltså ost gjord på nötter, såsom macadamia och cashew men även frön såsom solrosfrön.

Det visade sig att lärarna på skolan var lika nördiga med fermentering som jag. Kolla vilken bjässeburk med vattenkefirgryn!!

Vad har vi här då? Jo ost in the making! Det här är fermenterad cashewost som vi använde i matlagningen.

Under pausen nördade vi lite till med kokosvattenkefir. Det var sagolikt gott (enligt mig).

En student! Här blandar jag ner kryddor i min ost.

Vitlkökspulver, lökpulver, näringsjäst samt paprika hällde jag ner i min ost. Sedan rullade jag upp den och lade i frysen, för att sedan göra en osttallrik. Då rullade jag den i färsk dill och skar upp i bitar.

Avundsjukan var total när jag såg detta. De flesta av örterna har de torkat och pulveriserat själva.

Innehållet i den här torkugnen ville jag också ta med mig hem.

Uppläggning nummer ett: Caesarsallad! Parmesan av solrosfrön, samt en salladsdressing som vi gjorde med ume, japanska inlagda salta plommon för att få anjovissmak.

Rätt nummer två: Getostrullar i gurka med myntamarmelad. Ingen get var närvarande när denna gjordes, bara nötter och goda bakterier!!

Ostbrickan! Äpplen, inlagd gurka, balsamico, myntadressing, chilikryddade kokoscrackers och mina dillrullade ostbitar.

Dag två leddes av Chris. Vi gick igenom “Powered by plants”, alltså grymma grejer att äta och dricka före, under och efter träning.

Powerbars med en rad nötter och frön. De binds samman med linfrön och ställs i torkugn i cirka ett dygn innan de kan ätas.

Mandelsmörskakor. Proteinrikt efter träning. En riktigt bra anledning att träna helt enkelt!!

Lime- och citrongelébitar som görs med agar-agar. Fräscht och gott!

Sista uppläggningen: Avokadosallad med misodressing. Längtar redan tillbaka!!

Läs om vår kommentarspolicy